Interview met John Taks, nieuw lid van de Raad van Toezicht

Op 15 september 2021 is John Taks officieel benoemd tot lid van de Raad van Toezicht. John stelt zich voor in een interview.

"Ik ben John Taks, opgeleid als verpleegkundige en na de studie gezondheidswetenschappen snel in verschillende management- en bestuursfuncties terecht gekomen. Op dit moment ben ik 6 jaar voorzitter Raad van Bestuur van het Diakonessenhuis. Dit is een groot algemeen ziekenhuis in de stad Utrecht en de Utrechtse Heuvelrug."

Hoe ben je bij SOVAK terecht gekomen?

 "Ik woon in Oosterhout dus dat is naast Terheijden en ik wil graag maatschappelijk actief zijn in de zorg in de regio waar ik woonachtig ben. Graag wil ik mijn ervaring en kennis ter beschikking stellen voor SOVAK." 

Wat is jouw eerste indruk van SOVAK en heb je ervaring in de gehandicaptenzorg?

"Mijn eerste indruk is dat er bij SOVAK gedreven en enthousiaste medewerkers werken die met veel passie en inzet hun werk doen. Ook heb ik al verschillende cliënten gesproken die duidelijk aan kunnen geven wat ze graag zouden willen en wat ze verwachten van SOVAK. Ik heb geen ervaring in de gehandicaptenzorg, maar ik denk dat ik mij door de kennismaking snel thuis zal voelen."

Welke ervaring ga je inzetten als lid van de Raad van Toezicht?

"Vanuit de zorg en de bestuurlijke functies die ik heb gehad, heb ik veel ervaring in het toezicht houden op het functioneren van een zorgorganisatie. Ook heb ik veel ervaring met de medezeggenschap zoals de ondernemingsraad en de cliëntenraad die ik essentieel vind om de zeggenschap goed vorm te geven. Met mijn enthousiasme en gedrevenheid voor het verbeteren van de zorg wil ik een bijdrage leveren aan het nog beter functioneren van geheel SOVAK."

Wat zijn jouw aandachtspunten voor SOVAK?

"Helaas zien we in de hele sector en dus ook bij SOVAK, veel vacatures voor verschillende functies. Er moeten te vaak flexmedewerkers ingezet worden die niet bekend zijn op de groep. Hierdoor komt er nog meer werkdruk en werklast terecht bij de vaste medewerkers. We zullen alles moeten doen om een betere 24-uurs bezetting te krijgen en de kwaliteit in stand te houden. Daarnaast hoop ik dat de korte lijnen en elkaar echt kennen en waarderen, behouden blijft in de toekomst. Het is erg mooi om te zien hoe de waardering tussen de cliënten en de medewerkers er is als je mee loopt op de verschillende groepen."

Wat vind je belangrijk voor de toekomst van SOVAK?

"Ik vind het belangrijk dat zowel de cliënt als de medewerkers echt gezien worden door de organisatie maar ook door de maatschappij. Regelmatig merk ik dat er te weinig waardering is in de maatschappij over de zorgverlening en de begeleiding die de medewerkers van SOVAK iedere dag geven."

 

Heb je nog vragen?

Of wil je meer weten over onze zorg?