En bij SOVAK? Michiel: “We vinden het belangrijk dat onze cliënten, net als iedereen, deel uitmaken van onze samenleving. Daarom kiezen we voor innovatieve oplossingen zoals MijnEigenPlan of zorgrobot Tessa. Deze oplossingen helpen bewoners stapsgewijs bij wat ze doen en bieden daarmee structuur en ondersteuning in hun dagelijkse leven.
Ook ons Viedome systeem hoort bij de innovatieve oplossingen die we bij SOVAK inzetten. Aan dit systeem worden verschillende sensoren gekoppeld. Denk hierbij aan een bedsensor welke aangeeft wanneer een cliënt uit bed stapt, deurcontact wanneer er een kamerdeur geopend wordt of een mat in bed welke aangeeft dat een bewoner in bed incontinent is geweest. Door middel van de sensoren kunnen medewerkers inschatten of er op bepaalde momenten extra ondersteuning nodig is of niet.
De meest recente innovatie is de ‘slimme sok’ waarmee inzicht verkregen wordt wanneer een cliënt stress ervaart. Daarop kan dan de situatie of de wijze van begeleiding aangepast worden.” Nieuwsgierig naar welke innovaties SOVAK nog meer heeft en waar wij ze gebruiken? Kijk dan op: www.sovak.innovatheek.com
“Innovatie kan tijd en geld besparen en dat is belangrijk. Maar het kan ook onze kwaliteit verder verbeteren of het leven vergemakkelijken. Dat vind ik nog belangrijker.”
In SOVAKmagazine 2 vertelden Dimphy en Gerard al over de melders die zij gebruiken als ze hulp nodig hebben. Ook dit hoort bij het Viedomesysteem dat SOVAK inzet. Hun verhaal teruglezen? Je vindt het hier: magazine 2