Kwaliteit

Kwaliteit vraagt voortdurend onderhoud

Zorg waar je van op aankunt, geboden door professionals die hun vak verstaan. Dat is wat SOVAK wil. Daarvoor moet de zorg goed georganiseerd zijn en voldoen aan de nodige kwaliteitseisen.
Met interne audits houden we zelf voortdurend vinger aan de pols zodat we continue blijven leren en verbeteren. Daarnaast laten we anderen graag over onze schouders meekijken. Twee onafhankelijke instanties monitoren regelmatig de kwaliteit van de zorg die wij bieden.  

Kwaliteitskeurmerk

SOVAK is sinds 2008 HKZ gecertificeerd (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector). Dit kwaliteitskeurmerk betekent dat SOVAK haar primaire zorgprocessen en ondersteunende werkprocessen op orde heeft, de cliënt principieel centraal stelt en voortdurend werkt aan verbetering van de zorg- en dienstverlening.

SOVAK laat de certificeringstoets uitvoeren door een onafhankelijke organisatie, het Keurmerkinstituut. Auditoren van het Keurmerkinstituut brengen jaarlijks een bezoek aan enkele locaties van SOVAK om te beoordelen of het kwaliteitssysteem werkt. Op die manier wordt gekeken of de zorg- en dienstverlening aan cliënten wordt uitgevoerd zoals het hoort.

Het HKZ-keurmerk is steeds drie jaar geldig. Jaarlijks vindt een tussentijdse toets plaats. Bekijk hier de laatste rapportage.

Kwaliteitsvergelijking

Het meten en verbeteren van kwaliteit vindt in de gehandicaptenzorg sinds 2011 plaats aan de hand van het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. Het kwaliteitskader bestaat uit verschillende metingen, zowel op organisatie- als op cliëntniveau. Deze informatie levert voor SOVAK leer- en verbeterpunten op. En minstens zo belangrijk: het helpt (toekomstige) cliënten bij hun keuze voor een zorgaanbieder.
De resultaten worden jaarlijks bekend gemaakt op www.kiesbeter.nl. In deze grafiek zijn de resultaten van SOVAK (meting 2015 onder 538 cliënten) in blauw weergegeven.

Heb je nog vragen? Wij staan voor je klaar!

SOVAK biedt maatwerk. Dus ook als op deze website niet staat wat je zoekt, mag je ons bellen of mailen. We denken graag met jou mee.