Het is fijn om te merken dat er geluisterd wordt

Corine werkt als begeleider op een locatie van SOVAK in Breda, Kaylee op een locatie in Terheijden en Hettie is consulent HR en neemt deel aan het uitbraakteam van SOVAK dat zich bezighoudt met corona. Hoe blikken zij terug op 2020?

Kaylee: “De beginfase met corona was even chaotisch. Wie neemt het voortouw? Hoe gaan we het doen? Wij werken met een doelgroep met ouder wordende clienten. Dit zijn mensen met een ernstige meervoudige beperking en daarom zijn zij extra kwetsbaar. Als team vroegen we ons dus al snel af of het niet beter was om op slot te gaan. Je merkte ook dat onze bewoners onrustig werden van de situatie. We hebben daarom zelf de knoop doorgehakt en zijn dagbesteding op onze woonlocatie gaan aanbieden. Een paar dagen later werd dat het beleid bij SOVAK.”

Corine: “De eerste besmetting met corona bij ons op de locatie? Dat was best onwerkelijk. Eerst vraag je je af, wat nu? Daarna ga je terug naar een soort basiszorg. Zorgen dat je de juiste (beschermings)middelen hebt en gewoon doen. Je leeft van dienst tot dienst. In het begin ontbrak er informatie. Via dagelijkse updates via de mail en belrondes van onze medische dienst werd dit gelukkig snel opgepakt. Zo ontstond er een lijntje met het de ondersteunende diensten en konden we aangeven wat we nodig hadden op dat moment. Dit heeft mij en mijn teamgenoten erg geholpen en ons het gevoel gegeven dat we er niet alleen voor stonden.”

Hettie: “Sommige dingen uit de beginperiode kun je je al bijna niet meer voorstellen. Er is al zoveel gebeurd sindsdien. Wat ik me nog wel goed herinner van de beginperiode is het tekort aan beschermingsmiddelen dat je landelijk maar ook bij SOVAK zag. Hoe moeten onze mensen dan hun werk op een veilige manier doen? Daar heb ik als lid van het uitbraakteam best wel een beetje buikpijn van gehad. Maar ik zag ook dat onze medewerkers gingen staan voor hun clienten. Dat vond ik heel erg mooi om te zien!”

Na de onrustige beginperiode neemt SOVAK in de zomerperiode de tijd om te evalueren. Hettie: “In drie bijeenkomsten hebben we medewerkers gevraagd hoe zij die eerste periode hebben beleefd. Om hun verhaal te doen, in verbinding met elkaar te blijven maar ook om ideeën op te halen om ons beleid rondom corona verder te verbeteren.” Corine: Tijdens de evaluaties hebben we zaken aan kunnen kaarten die daarna zijn opgepakt. Het is fijn om te merken dat er geluisterd wordt.”

Hettie: “Het afgelopen jaar heeft ontzettend veel gevraagd van onze medewerkers. Naast corona zijn er veel zaken die erbij komen of die gewoon door moeten gaan. Iedereen loopt op zijn tenen. Niet alleen in de zorg maar in de hele maatschappij. Het is ontzettend belangrijk dat we goed met elkaar in verbinding blijven staan, evalueren en aandacht hebben voor elkaar. Hopelijk brengt vaccinatie de oplossing zodat we in 2021 dichter bij elkaar en meer samen kunnen zijn!”

Ook in onzekere tijden zijn er gelukkig mooie initiatieven, gulle gevers en ludieke acties die zorgen voor de broodnodige positieve energie in 2020. Kijk maar eens op www.sovak.nl/samen1sovak

 

Heb je nog vragen?

Of wil je meer weten over onze zorg?

Bel met ons: 088 35 20 100