Even voorstellen

“Elke cliënt is uniek, en alle medewerkers kunnen elke dag het verschil maken.” Bestuurder Ad van de Laar over zijn eerste indrukken bij SOVAK.

Per 1 oktober werk ik bij SOVAK als lid van de Raad van Bestuur. Een nieuwe uitdaging in een voor mij nieuwe sector. Nieuw in de sector maar niet in de zorg. Met een frisse blik wil ik dan ook kijken naar hoe de zorg en ondersteuning van onze cliënten nog beter kan.

Ik ben terechtgekomen in een leuke organisatie met leuke en gepassioneerde mensen. De ingezette koerswijziging ga ik met veel enthousiasme leiden en richting geven. Het veranderplan 'Iedere dag doet er toe' richt zich op het organiseren vanuit de cliënt, dat is onze drijfveer. 

Elke cliënt is uniek, en alle medewerkers kunnen elke dag het verschil maken.

Het gaat goed met SOVAK. De organisatie is financieel gezond. We zijn wel wat naar binnen gericht, terwijl er zeker ook zaken zijn waar we trots op mogen zijn. Er is dus geen directe financiële druk om te veranderen. Maar we hebben lege plaatsen bij bepaalde doelgroepen en wachtlijsten voor andere doelgroepen cliënten. We kunnen dus (nog) niet iedereen goed opvangen; dat heeft te maken met huisvesting, faciliteiten en de soort zorg en ondersteuning die nieuwe doelgroepen cliënten vragen.

Als we doorgaan op de huidige weg heeft dat financiële consequenties. Daarom is de verandering die we inzetten zo belangrijk. Zonder directe druk ons omvormen naar een organisatie die toekomstbestendig is. Die de juiste zorg levert en aansluit op de vraag van huidige en toekomstige cliënten. Zorg van hoge kwaliteit die ook bekend is in onze omgeving en die men daarom ook graag bij ons wil afnemen. Dus goede passende huisvesting, faciliteiten, goede zorg door juist opgeleide professionals. Medewerkers die iets bijzonders toevoegen aan het leven en welbevinden van de aan ons toevertrouwde cliënten. Iets om trots op te zijn.