Best Practice dag bij SOVAK

Elk jaar ontmoeten medewerkers van SOVAK elkaar tijdens de Best Practice dag. Om kennis uit te wisselen, om elkaar te inspireren of gewoon om collega's van andere locaties weer eens te zien. Een impressie in woord en beeld.

Jolanda van Kooten, coördinator vrijwilligerswerk:

"De Best Practice dag 2017 gaf weer veel mooie momenten; ontmoetingen van mensen met hart voor onze zorg. De voorstelling van theatergroep A la Carte  laat precies zien waar het allemaal om gaat; een cliënt die met veel zorg en liefde een plantje pot. Het raakte het publiek in alle eenvoud. Als je dat voelt, snap je wat het samen zijn, zorgen voor mensen met een verstandelijke beperking, kan betekenen. SOVAK kleurt levens."

Ilja, leerling locatie Siereveld:

"Het was mijn eerste Best Practice dag, dus ik wist niet goed wat te verwachten. De theatervoorstelling aan het begin was hilarisch, herkenbaar en soms ook ontroerend. Daarna tijd om op de informatiemarkt de kraampjes af te struinen. Er was informatie over gezonde voeding, zelfgemaakte spulletjes, verslavingszorg en nog veel meer. Erg interessant! Al met al een leuke en leerzame dag; ik ga volgend jaar weer!"

Corné Luijten, teamcoach:

"Een inspirerende dag met veel praktijkvoorbeelden. Medewerkers die laten zien dat ze het hart op de juiste plek hebben en met hart en ziel hun werk doen. De theatervoorstelling heeft me opnieuw bewust gemaakt hoe belangrijk het is om oprecht te luisteren naar de cliënt. Daarnaast zijn ook familie en het netwerk van groot belang. Maak gebruik van de kennis en ervaring die zij hebben en zorg SAMEN voor een optimale zorg."

Ragnhild van der Laan, salarisadministrateur:

"Ook al werk ik niet direct in de zorg, ik vond de voorstelling erg inspirerend. Knap hoe de spelers praktijksituaties schetsen en er op een respectvolle manier met de medewerkers over in gesprek gaan. Uit de reacties van medewerkers spreekt veel betrokkenheid en dat is goud waard. Ook leuk om te horen dat er zo goed over de besteding van het budget wordt nagedacht en dat medewerkers creatieve oplossingen bedenken ten gunste van de cliënt."


Carina Jansen, begeleider Werkmaat:

"De theatervoorstelling was een bron van herkenning. De cliënt is altijd het middelpunt; je moet goed luisteren en doorvragen naar zijn wens. Maar ook dilemma's waar je tegen aan loopt, zelforganiserend zijn, je budget bewaken en soms toch maar even iets in je vrije tijd doen.
Denken in mogelijkheden, kansen zien om cliënten iets te laten leren, met vallen en opstaan. Zorgen met de handen op de rug wat soms best moeilijk is. Bijvoorbeeld de taxi komt voor rijden, maar het werk moet nog wel af. Hoe begeleid je de cliënt om hierin zijn keuze te maken?"

Marjo Janssens, medewerker Training en Scholing:

"A la Carte bracht op een geweldige manier een situatie in beeld, zowel vanuit het perspectief van de cliënt als dat van de familie en begeleiders. Een rommelige kamer moet volgens de familie opgeruimd worden, de cliënt wil graag al zijn spulletjes om zich heen hebben en de begeleider weet dat de cliënt niet wil dat anderen aan zijn spullen zitten. Alle drie proberen ze vanuit hun eigen beeld te doen wat goed is. Een mooie manier om de driehoek waarin wij samenwerken te laten zien. De acteurs hebben zich uitstekend voorbereid. Hun creativiteit, inlevingsvermogen en humor smaken naar meer. Ook de informatiemarkt leverde weer veel inspiratie op. Enthousiaste medewerkers die hun product of idee onder de aandacht brengen. De Best Practice dag moet SOVAK er beslist inhouden. Lof voor de organisatoren!"

Hannie Schuuring, teamcoach Ondersteuning:

"Vanmorgen vol verwachting naar de Best Practice dag waar de theatervoorstelling een voltreffer blijkt te zijn. Het spel is super goed en enorm boeiend en herkenbaar. De acteurs spelen situaties uit onze dagelijkse praktijk na en roepen daarmee vragen op. Hoe zet ik de cliënt centraal? Wat is de vraag achter de vraag? Weet ik wat de cliënt echt wil? Daarna steeds de vertaalslag maken naar hoe we daarmee bezig zijn in onze zelforganiserende teams. Hierdoor leren we van elkaar en komen we verder. Het was een hele leerzame bijeenkomst; ik kijk al uit naar volgend jaar!"

Heb je nog vragen? Wij staan voor je klaar!

SOVAK biedt maatwerk. Dus ook als op deze website niet staat wat je zoekt, mag je ons bellen of mailen. We denken graag met jou mee.