Als iedereen slaapt bij SOVAK...

... dan is de nachtdienst er. Carla: "Wij zorgen ervoor dat iedereen rustig kan slapen."

Anne-Marie, Carla, Monique, Nathalie, Pia, Sandra, Tamara en Teuntje zijn het team van de nachtdienst in Terheijden. Carla werkt al 22 jaar in de nachtdienst en vertelt ons alles over werken op een tijdstip dat de meeste mensen op één oor liggen.

Hoe werkt dat 's nachts?

"Iedere avond om half elf start de nachtdienst op ons kantoortje aan het Ganzenpad. We zijn verantwoordelijk voor alle cliënten op Koningsveld, Ganzenpad, Ravensnest, de Zeggelaan en de Wederik.
Om half elf komen de late diensten overdracht doen. Enkele woningen hebben een slaapdienst. Met deze collega's hebben we goede afspraken en we werken nauw samen."

Hoe houden jullie nu alle cliënten in de gaten?

"We gebruiken 's nachts een uitluistersysteem. Dat betekent dat we cliënten kunnen horen als zij een epileptisch insult hebben, onrustig of in de war zijn. Dat gebeurt alleen bij cliënten waarbij dit nodig is. Bij een insult wordt altijd gekeken of er medische handelingen nodig zijn. Maar het kan natuurlijk ook dat iemand wakker is en even gerustgesteld moet worden. Gelukkig is de nachtdienst dan altijd dichtbij. Acht cliënten hebben een camera op hun kamer. De meesten hebben een ernstige vorm van epilepsie en voor hun veiligheid kunnen worden zij gemonitord. Als we zien dat er iets aan de hand is dan kunnen we er meteen naartoe. En we lopen natuurlijk onze vaste rondes langs alle woningen."

Ben je de hele nacht rondes aan het lopen?

"Nee hoor, tijdens een dienst hebben we een roulerende taakverdeling. Eén collega zit een uur achter de schermen en het uitluistersysteem. Zij is dan steeds geconcentreerd en alleen maar met de apparatuur bezig. Zij houdt via de portofoon steeds haar collega's die op ronde zijn op de hoogte. Zo kunnen we meteen naar de cliënten toe die ons nodig hebben.
Afspraak is dat we steeds na een uur wisselen. Dus we lopen steeds in een andere samenstelling de rondes. Zo kunnen we ons maximaal concentreren en er zoveel mogelijk voor zorgen dat cliënten een rustige nacht hebben".

Zijn alle nachten hetzelfde?

"Echt, iedere nacht is anders. Cliënten zij wel eens zenuwachtig voor hun verjaardag of voor de feestdagen en dat merk je natuurlijk 's nachts. Cliënten die in de war zijn of dementeren gooien hun dag- en nachtritme wel eens door elkaar. Daar gaan we natuurlijk direct naar toe om ze gerust te stellen zodat ze weer lekker kunnen gaan slapen.

Hoe heb je contact met collega's van de dagdienst?

"Behalve de dagelijkse overdrachtsmomenten hebben we 2 x in het jaar overleg met de dagdienst van de woningen in Terheijden. We bespreken hoe we omgaan met bepaalde problemen of met het gedrag van cliënten. We praten ook samen over de medische zaken die er zijn bij cliënten."

Wat maakt werken in de nachtdienst nu zo leuk?

"Het werk is heel gevarieerd. Omdat we te maken hebben met veel verschillende cliënten hebben we kennis van veel doelgroepen. Van ernstig meervoudig beperkte cliënten tot aan cliënten met een lichte verstandelijke beperking. Ook komen we vaak in aanraking met dementie, epilepsie en andere medische zaken. Dat maakt ons werk heel afwisselend.
We moeten vaak en snel kunnen schakelen, prioriteiten stellen en beslissingen nemen. Daarvoor moet je zelfstandig kunnen werken.
Er loopt op dit moment een project om te onderzoeken hoe en waar het uitluistersysteem nog moderner en geavanceerder kan. Ik vindt het goed om daar direct vanuit de praktijk over na te denken en aan te geven waar het beter kan.

Mijn ritme van ’s nachts werken en overdag slapen afgewisseld met een ‘normaal’ dagritme als ik vrij ben, bevalt me erg goed. Ik kan goed schakelen en ik ben het gewend. Ik zou niet meer anders willen.